Dersin Adı | Fotonik ve Lazer Fiziği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 414 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı artık hayatımızın her alanında pek çok farklı şekilde karşımıza çıkan lazerlerin temel çalışma prensiplerini kuantum mekaniğinin yasaları çerçevesinde öğrencilere anlatmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders ve dersin uygulamaları kapsamında ışığın atom ve iyonlarla etkileşmesi, soğurma ve emisyon mekanizmaları, pasif optik rezonatörler, pompalama süreci ve pompalama yöntemleri, sürekli dalga lazer davranışı, geçiş lazer davranışı, katı-hal, boya ve yarı-iletken lazerleri ile gaz, kimyasal, serbest elektron ve x ışını lazerleri konuları işlenecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kuantum Mekaniğinde Temel Konseptler | |
2 | Fotoniğe ve Lazer Fikrine Giriş | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Chapter 1) |
3 | Işığın Atom ve İyonlarla Etkileşmesi | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 2) |
4 | Soğurma ve Emisyon Mekanizmaları | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Chapter 2) |
5 | Pasif Optik Rezonatörler | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Chapter 5) |
6 | Pompalama Süreci | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 6) |
7 | Lazer Pompalama Yöntemleri | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 6) |
8 | İşlenen Konuların Genel Tekrarı | |
9 | Sürekli Dalga Lazer Davranışı | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 7) |
10 | Sürekli Dalga Lazer Davranışı | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 7) |
11 | Geçiş Lazer Davranışı | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 8) |
12 | Katı-hal, Boya ve Yarı-İletken Lazerleri | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 9) |
13 | Gaz, Kimyasal, Serbest Elektron ve X-ışını Lazerleri | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 10) |
14 | Lazer Demetlerinin Özellikleri | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer (Bölüm 11) |
15 | Dönemin Genel Tekrarı | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Principles of Lasers 5th ed. Orazio Svelto, Springer |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Laser Physics, Milonni and Eberly, Wiley |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 140 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | X | ||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest